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I ABC, póg. 48. TRIBUNA ABIERTA -SÁBADO 30- 5- 87 IHAEL Molho, al kual devemos algunas de las mas importantes ovras ke tratan de la komunidad djudia de Saloniko, dedika en su livro Usos y Costumbres de los Sefardíes de Salónica todo un kapitolo a la praktika de la majia ansi ke a las kreensias i superstisiones en esta komunidad. El eskrive, entre otras, ke las praktikas de majia al seno de los diversos puevlos son tan viejas komo las primeras relijiones, si no son aun mas viejas de eyas i ke los djudios akumalaron, a lo largo de sus istoria, munchas de estas praktikas ke se embezaron de los puevlos al seno de los kualos bivieron. Algunas de entre eyas eran atadas a las hazinuras i a otros males ke atakavan al. ombre i para los kuales a vezes era muy difisil si no imposible de topar kuras efikases. Ma en muestras días, kon los progresos de la medesina i el dezvelopamiento de milizinas efikases kimo los antibiotikos, etc. pokos solo tienen ainda rekorso. a estas praktikas. En la mayoría de los kavzos eyas ya fueron kaje enteramente ulvidadas i devinieron parte del folklor de los anyos pasados. En uno cié mis presedentes artikolos (publikado en el Sábado Cultural del 14- 6- 1986) avia tokado a los prekantes ke eran echos para luchar kontra el ainara el ojo malo. Kuando ios prekantes no davan el rezuitado esperado o ke se pensava desdel primer momento ke el problema era grave i ke avia menester de remedios mas fuertes, se tenia rekoroso al indulte En su livro On Jewish Folklore (Sovrel Folklore Diuriio) Raphaei Patai eskrive ke, el índulko es una prova de luchar kontra las fuersas negras (o sigun la terminolojia empleada por los sefaradis, los de abasho los mijores de mozotros ma kon un metodo diferente del ke era uzado en otros kavzos. Si en jenera! se perkurava de protejarse kontra los de abasho en entornándose de medios defensivos, komo las kemeot (amu- M EL INDULKO I LA MUMIA de las praktikas en majia ke, sigun lo apuntimos, eran muy komunes asta pokas diezePor Moshe SHAUL nas de anyos atrás. Ma estas eran praktikas de las kualas no se devia aviar aviertamente i letas) por enshemplo, en el kavzo del indulto komo konsekuensa de estos pokos solo sase bushkava- djusto a la kontra- a milizinar vian, ¡aun mas pokos saven agora, kualo era el hazino en apaziguando estos faktores, en exaktamente esta mumiá i de onde venia. ofresiendoles lo ke se pensava ke les agrada Sigun las eksplikasiones dadas en el livro mas i espesialmente dulserias. De ayi el nombre induiko ke viene de la palavra de Patai, párese ke la palavra mumiá es de orijin persana. En este lengua mum sinyifidulse. ka sera ma también bitumen, pez. La pek ke Patai kontinua i da una deskirpsion muy interesante del induiko. Bazandose sovre un avia en la Mar Muerta era yamada mumiá por los arabos ke avian tomado esta paiavra livro publikado en 1874 por Rabí Menashe Matlub Sitton, el eskrive ke en primer lugar, te de los persanos. Eyos uzaron esta palavra kaza del hazino ke devía ser tratado era alim- también para la materia kon la kuala los ejipsianos embalsamavan sus muertos i esto piada bien bien, kitando también de eya todos los livros de ley i otras kozas atadas a la rñalgrado ke la materia uzada para esto no relijion. Esto era echo para ke los de abas- era pez sino ke una manera de rezina. Una ho no tengan miedo i vengan libremente al de las konsekuensas de este yerro fue ke la kombite ke les era aprontado en kaza. Tam- palavra momia fue también empleada para bién devian salir todos los ke bivian ayi, salvo los kuerpos embalsamados eyos mizmos, i no solo para la materia kon la kuala eran emnaturalmente el hazino i la endulkadera Después, en lo ke el hazino estava en kaza balsamados. solo kon la endulkadera, esta tomava un En la Edad Media medikos arabos i djudios poko de trigo o de sevada, lo mesklava kon uzavan para kurar siertas malatias, mumiá tomiel i lo echava al deredor de la kama del hamada de las momias ejipsianas, estando konzino ansi ke en los 4 kantones de la kaza i en vensidos de su efikasidad espesiala. Ma el otrunos kuantos lugares mas. Lo mizmo era numero de las momias era limitado i kuando echo también kon las otras kozas aprontadas ya fue difisil, i mas tarde imposible de obtener de antes komo asukar, leche o miel i mizmo momias, se empeso a uzar una mumiá difemumia. Entonses la endulkadera empesava a rente, echa a baza de guesos, kalsinados en dizir algunos prekantes, demandando de los el so! de personas muertas en los diziertos. de abasho de tener piadad del hazino i retornarle su salud i su fuersa. O, si se tratava Al kuanto ke sepa, oy ya no ay mas ningude una mujer ke estaba moviendo repetadano- o kaje ninguno- ai seno de los sefaramente, se les demandava ke deshen bivir dis ke tiene rekorso al induiko i a la mumiá a sus ijos i ijas para kurarse o kurar a otro de sus males. EsTodo esto era echo 3 vezes i repetado du- tos nombres apartienen al folklor del pasado rante 3 noches i en siertos kavzos 7 o mizmo mas ke a la realidad de muestros dias i ya no 9 noches konsekutivas. Si asta entonses el podemos mas investigar ke era su efikasidad hazino no se milizinava es ke su malatia era i a kualo era devida. La eksplikasion mas proinkurable. bable es ke, si estos remedios eran efikases, Patai influye también en su livro un kapitolo esto era devido prinsipalmente a sus efekto sovre la mumiá ke es mensionada por el rabi- psikolojiko, al sekreto i misterio ke entornavan no Sitton en su deskrípsion del induiko. La estas praktikas i a la atmosfera de espanto i mumiá era una sustansia uzada en algunas tensión en la kuala era echo el induiko. D E Jouvenel se s i r v e de esa e s p e c i e de imaginación científica, sin despreciar de modo alguno su importancia, para su sociología o para su politicología (no nos olvidemos de que el sociólogo de L Art de la Conjecture es también el autor de algunos de los más notables trabajos modernos sobre los problemas del poder político y de la soberanía nacional) de los hechos o del estudio pormenorizado del pasado, convencionalmente separado de otros tiempos y de las circunstancias presentes, convencionalmente consideradas como sólo presente, y ese pasado y esas circunstancias condicionadores de las situaciones sociales en desarrollo, y, hasta cierto punto, puntos de apoyo para conjeturas sobre los futuros. Pues en cuanto a los futuros, no nos olvidemos de que aquí entra la concepción trivia del tiempo o de aquel supertiernpo que parece arrebatar a veces al presente muchas de sus pretensiones de extender sobre el futuro y sobre el pasado su dominio y hasta su influencia. Un estudio sonné -de tal modo puede ser esa secuencia perturbada por factores insólitos y antiPor Gilberto FREYRE rracionales. El ejemplo clásico es el de aquel perito en asuntos de política internacional al interesantísimo para hacer sería el que consiservicio de Luis XV, que preparó para el rey derase ese choque entre los imperialismos en un importante documento sobre el futuro del el tiempo: el pasado que pretende en varios equilibrio de poderes en Europa, revelándose, casos ser presente con los muertos goberademás de bien informado, lógico y racional nando a los vivos, del Positivismo comptiano; en sus conjeturas sobre materia tan vasta, el presente queriendo en otros tantos casos pero dejando de considerar un factor insólito, dominar al pasado, además de ser futuro, y destructor de todas esas conjeturas hístóricoel futuro procurando ser el tiempo- rey desde racionales, y que sería la Revolución Franceel instante matemáticamente exacto en que e sa en su forma nueva de ser una panpresente se vuelve pasado, que es el instante revolución: política, social y económica. actual. Rigurosamente se podría decir del presente que no vive: apenas deja de ser paAdvertidos por éste y otros ejemplos, los sado, ya es futuro. futurólogos insisten en que se consideren sociológicamente no sólo los futuros en plural, De De Jouvenel tal vez pueda decirse que sino los aspectos específicos de esos futuros, para él los futuros son principalmente futuros a cierta distancia del presente. Futuros que sin que esto influya en el trato segregado, es decir, no correlacionado, de cualquiera de se desenvuelven bajo el juego de los aconteesos futuros específicos. Pues bajo esa cimientos que no siempre tendrán aquella seorientación se están estudiando los aspectos cuencia sobre la cual el sociólogo pueda, a específicos de los futuros diversificados. tal distancia, raciocinar- la conjecture rai- FUTURO Y PRESENTE