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ABC, póg. 72 TRIBUNA ABIERTA SÁBADO 10- 1- 87 S ke ay o uvo en A m e r i k a del Sud, trivos indianos desendientes de djudios ke yegaron ayi en epokas biblikas o mas resientes i mantuvieron sus identidad etnika i relijioza, guadrando asta oy rekuerdos i tradisiones djudias? Asta agora no uvo ninguno ke pueda responder a esta pregunta de una manera konvensiente, bien dokumentada i apoyada sovre pravas klaras ¡konkretas. También no se pudo fiksar si estos djudios- indianos, si existieron realmente, son desendientes de djudios ke yegaron ayi en epokas biblikas, posiblemente de los Diez Trivos Pedridos ke fueron exilados de la Tierra de Israel por el rey Nabucodonosor i ke sus trasas fueron pedridas desde entonses, o de los kristianos muevos (kripto- djudios, marranos) ke yegaron a Amerika desde los primeros anyos de su deskuvierta por Colombó. En todo kavzo, l ke estudia esta kestion un poko mas seriozamente, no puede evitar de maraviyarse por la muchidumbre de leyendas, rekuerdos vagos i ¡nformasiones diversas sovre este tema, ke se akumularon a lo largo de los siglos ¡despenan la kuriozidad i el intereso de la djente. Empesando por las leyendas podemos mensionar la ke konta sovre las naves del rey fenisiano Hiram, ke salian de Etsion Gever a trayer al rey Salomón oro de Ofir, un paiz ke asta agora no pudo ser identifikado. Una de las teorías es ke Ofir no seria otro ke Perú, ke su fabuloza rikeza en oro ya no tiene mas ke ser provada. Esta teoria no es tan inkreible komo lo párese siendo ke oy ya es savido ke el Oseano Atlantiko fue traversado muncho antes de Coiombo, por Vikinges, fenisianos i puede ser otros puevlos mas. I si los fenisianos yegaron a Perú, en los dias del rey Salomón, no es imposible ké lo mizmo aiga sido echo, unos 5 a 6 siglos mas tadre, por djudios también, navigantes o exilados en bushkedad de una mueva tierra. Del kampo de las ¡nformasiones kon un karakter un poko mas sientifiko, o pseudosientifiko sigun algunos, tenemos la dekiarasion de uno de los investigadores de las kuituras indianas pre- kolombinas en Amerika del Sud, ke deskuvrio ayi eskrituras muy semejantes a las semíticas. Esto permete de supozar ke en la antigüedad uvo un kontakto bastante largo entre trivos indianos de esta rejion i un puevlo kon una eskritura semitika, siendo ke es muy poko probable ke eskrituras identikas o similares aigan sido dezvelopadas de manera independiente en lugares tan aleshados ¡izolados komo el Oriente Medio i la Amerika del Sud. Otra ¡nformasion ke enrezia la teoria sovre un kontakto entre los trivos indianos i los djudios, en la antigüedad, es la konstatasion ke en Perú, de mizmo ke onde los antiguos djudios, la mujer adultera era kondanada a ser apiedreada. Ay también una muchidumbre de informasiones, rekuerdos i kreensias ke tienen un karakter mas folkloriko. En los ranchos de Nueva León por enshemplo, en México, la djente kree ke komer karne kon leche kavza kolikas o malestar, kreensia ke tiene sus rayizes en la defensa biblika de komer karne kon leche. Otra semejansa es e) uzo de los karneseros de Nueva León, de kitar el bokado limpio, E 1 MITO 0 VERDAD ISTORIKA KE NO FUE AÍNDA PROVADA? las akuzasiones ke era Djudio. Duran- te los largos mezes de su estadía en la prezion, el se akodro de las palavras del mulero indiano i yego a la konklizion ke este devia tener konoPor Moshe SHAUL o sea sin kortes ke lo estropean, uzo ke tam- sensia de la existensia de algunos djudios en bién puede ser trasado a Ja enkomendansa este paiz. Kuando fue liberado del prezo, la relijioza djudia ke el muskolo del animal no prirrjera koza ke izo fue de bushkar a este Indeve ser roto ni kortado, sino ke deve ser ki- diano, ke se yamava Francisco. Después ke lo topo reusho a konvenserlo ke el, Antonio tado limpio. Podríamos trayer munchos enshemplos Montezinos era djudio i le demando de azerlo enkontrar kon los djudios de los mas, sovre semejansas en las kualos avia aviado, en el viaje de kreensias relijiozas, en uzos i Onda a Quito. kostumbres, en leyendas i mitos etc. entre los indianos de AmeriFrancisco aksepto. Los dos ka del Sud i los djudios. Ma sisalieron a kamino i después de gun lo apuntimos al prinsipio, un viaje a pie de una semana i todo esto no se djunta para formedia, yegaron a la uria de un mar un kuerpo de provas ke grande rio, de la otra parte del puedan ser akseptadas por los kual vinieron a sus enkontro tres sientistas. ombres i una mujer. Kale apuntar, djuntos kon esto Kuando Francisco les konto ke ke unos 300 anyos atrás se preMontezinos era djudk) i ke dezento una okazion, ke si avia zeava konoserlos, eyos resitaron sido aprovechada mos uviera e) Shema Israel i le eksplikapermetido de rezolver este misron ke eran desendientes del triterio. Se trata de lo ke fue kontavo de Reuben (uno de los Diez Moshe Shaul do por un sierto Aaron Levi, alias Director de la revista Trivos Pedridos) Ma malgrado Antonio de Montezino, al lider todas las rogativas de Montezi Akí Yerushalayim djudio holandez, rabi Menashe nos, no akseptaron de desharloBen Israel. pasar el rio para ke pudiera enMontezinos era un kristiano muevo ke kontrarse kon los otros miembros del trivo. nasio en Portugal, emigro a las Indias OksiDespués de tres dias eyos se despartieron dentales (oy dia Colombia) i después de unos i Montezinos kedo solo kon Francisco. El le kuantos anyos se fue a Amsterdam, onde tor- konto komo, kuando yegaron los Indianos a no aviertamente a la relijion djudia i se izo ya- este paiz, eyos atakaron los desendientes del mar Aaron Levi. En un enkontro ke tuvo kon Trivo de Reuben, ma ke todos los kombatienMenashe Ben Israel, el le konto una storia ke tes ke fueron embiados de la otra parte del paresia inkreible, ma el supo konvenserlo de rio fueron matados. Es solo después ke musu buena fey al punto ke Ben Israel inkluyo chos kombatientes indianos murieron de esta este kuento en un livro Esperansa de Is- manera ke uno de los Mohanes (sacerdotes rael de los Indianos) atorgo ke los ke avian ataEn uno de sus viajes, de Honda a Quito kado eran Ijos de Israel, ke servían al verda- konto Levi- Montezinos- el oyó de uno de dero Dio i ke un dia eyos tornarian a podestar los muleros indianos ke lo akompanyavan sovrel mundo entero sovre una djente santa, la mijor en el munEstos, en pokas palavras, son los puntos do, ke eyos los indianos avian mal tratado, esensiales de lo ke fue kontado por Aaron por lo kualo estavan sufriendo agora eyos Levi- Montezínos a Menashe Ben Israel i eskmizmos de los espanyoles En akel momen- rito por este ultimo en su livro Esperansa de to, el no izo atension a estas palavras i konti- Israel En. un komentario ke adjusto a estas nuo en su kamino. A su arivo a Cartagena, palavras, Ben Israel apunto ke el personalMontezinos fue arestado por orden de la Inki- mente esta konvensido ke Aaron Levi es una zision i no fue liberado ke anyo i medio mas persona onesta i derecha i no un aventuriero, tadre, después ke no pudieron ser provadas ke invento este kuento para ganarse nombradia o adelantar sus interesos. Djuntos kon esto, no fue dado ningún detalio konkreto sovrel lugar onde Montezinos enkontro a los desendientes del Trivo de Reuben, probablemente porke no keria ekspozarlos al risko ke sean deskuviertos i atakados CHALETS DE LUJO por los espanyoles. En todo kavzo, desde Balcón de Bularas akel tiempo kaje i no se avio mas de esta 2 kestion i oy, mas de 300 anyos después del 300 a 350 m construidos. enkontro, ya no es mas posible de saver kua Parcela independiente desde lo es lo ke avia de verdad en este kuento i si 500 m 2. verdaderamente bivian en Colombia desen Pareados dos a dos. dientes del trivo de Reuben, ke les akontesio INFORMACIÓN EN OBRA desde akeyos tiempos asta muestras dias. Los djudios indianos POZUELO (De 11 a 7. Incluso sáb. y dom. edursa Orense, 9- 5. B Teléf s. 254 98 31- 233 39 31 1 Shema Israel (ebreo) Oye Israel. Las dos primeras palavras de una de las orasiones mas bazikas del djudaizmo. Estas palavras eran una manera de kod ke permetian a los djudios de diferentes lugares de rekonosersen komo korelijionarios.